صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۵۸۳۶۵

تضمین امنیت اجتماعی 

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی
بنا بر گفته فرماندهی انتظامی کل کشور، از 25 فروردین ماه طرح «نور» در سراسر کشور اجرا شده است. این طرح با هدف حفظ حریم عفاف و حجاب و مقابله با ناهنجاری‌ها در سراسر کشور و از سوی فرماندهی انتظامی کل کشور اجرا می‌شود. فرماندهی انتظامی کشور ضمن دعوت همگان به رعایت هنجارهای دینی و اخلاقی با هرگونه اعمال ناهنجار و ضد ارزش‌های جامعه که افرادی معدود و هنجارگریز انجام می‌دهند، برابر قانون با جدیت برخورد می‌کند. پلیس در این طرح بهتر است به سوی رفتارهای ایجابی رو بیاورد و حتی‌المقدور از رفتارهای سلبی اجتناب کند. البته اگر افرادی چه به صورت عابران پیاده و چه به صورت سرنشینان خودرو از دستور پلیس امتناع کنند و حاضر به داشتن حجاب و رعایت قانون نشوند، پلیس مجبور می‌شود که طبق قانون با آنها برخورد کند.
نکته‌ای که باید توجه شود، این است که حجاب و عفاف سلول اصلی پیکره اجتماع و جامعه اسلامی به شمار می‌رود؛ زیرا این مهم محل آرامش، انتقال فرهنگ و راه رسیدن به امنیت است. بنابراین، در مسئله حجاب باید تمام دستگاه‌های فرهنگی، نهادهای تربیتی و سازمان‌های آموزشی از همه ظرفیت‌ها و امکانات خود برای آموزش و نهادینه کردن فلسفه حجاب بهره ببرند و لایه‌های پیچیده، پنهان و غنای محتوایی آن را آشکار کنند.
یکی از فلسفه‌های حقیقی وجوب حجاب، حفظ آرامش زن، مصونیت جامعه از فساد و عمق و معنا بخشیدن به امنیت اجتماعی با توسعه آن است؛ زیرا نفس آدمی، دریایی مواج از تمایلات و خواسته‌های اوست و بدون شک بالاترین خواسته‌های مردان، تمایل به جنس زن است. آنچه می‌تواند از این ناامنی پیشگیری کند، پوشش زن از چشمان نامحرمان است که با حجاب کامل اسلامی عملی خواهد شد. پوشش دینی پیام عفت و شخصیت و خداترسی از ویژگی‌های زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع نخواهند داشت که او را نیرویی بالفعل در هرچه وسعت بخشیدن امنیت اجتماعی دانسته و نجابتش را می‌ستایند. 
اساس حجاب و پوشش اسلامی یکی از اوامر انسان‌ساز الهی و یکی از احکام حیات‌بخش اسلام در زندگی طیبه است و منطبق بر فطرت بشر و مبتنی بر نیازها و شرایط روانی او و زمینه‌ساز پویایی و کمال انسانی خواهد بود و اصولاً عمل به قوانین اسلام یک عمل اعتباری و قراردادی نیست؛ بلکه پاسخ‌گویی به نیاز فطرت است. استاد شهید مرتضی مطهری معتقد است، عفت و حجاب، تدبیری است که خود زن برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است.
ایجاد آرامش روانی در افراد جامعه، حفظ و استیفای نیروی کار، مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب  از جمله آثار و فواید حجاب اسلامی در تحقق امنیت اجتماعی به شمار می‌روند. در واقع، حفظ حجاب و امنیت اجتماعی و درک رابطه مستقیم و عمیق این دو موضوع، راهکارها و فواید بسیار ارزشمندی را برای مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب ارائه می‌دهند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات